Analisis Kesalahan Tatabahasa
Petikan yang dipilih bertajuk
“Perpaduan Asas Kejayaan” telah dianalisis dari aspek morfologi dan sintaksis.
Petikan ini ditulis oleh Asrul Ilham Sany dan dipetik dari “Wadah Siswa” pada
tahun 2013. Terdapat beberapa kesalahan bahasa yang telah dijumpai.
Kesalahan 1: Kata Penguat
Perkataan
“paling” dan “sekali” merupakan kata penguat yang berfungsi untuk menguatkan
maksud yang terkandung dalam kata atau frasa adjektif. Kata penguat dapat
dibahagikan kepada tiga jenis, iaitu kata penguat hadapan, kata penguat
belakang dan kata penguat bebas. (Nik Safiah Karim et.al,
2014) Perkataan “paling” merupakan
kata penguat hadapan dan diletakkan di hadapan frasa atau kata adjektif,
manakala “sekali” merupakan kata penguat belakang dan diletakkan di belakang
frasa atau kata adjektif. Kedua-dua kata penguat ini tidak dapat hadir serentak
dalam satu ayat. Ayat dalam petikan adalah seperti berikut:
Kesalahan
|
Ayat Betul
|
Perpaduan mampu melahirkan
kelebihan-kelebihan yang bersifat positif, namun, kelebihan yang paling manis sekali ialah perpaduan
dapat membuahkan kejayaan bukan sahaja kepada diri remaja sendiri tetapi juga
kepada seluruh komuniti.
|
Perpaduan mampu melahirkan
kelebihan-kelebihan yang bersifat positif, namun, kelebihan yang paling manis / manis sekali ialah
perpaduan dapat membuahkan kejayaan bukan sahaja kepada diri remaja sendiri
tetapi juga kepada seluruh komuniti.
|
Jadual 13: Kesalahan Kata Penguat
Kesalahan 2: Tanda Noktah
Dalam
petikan ini, tanda noktah diletakkan di tengah-tengah ayat dan bukannya di
belakang ayat. Terdapat tiga ayat dalam petikan mempunyai kesalahan ini.
Ayat pertama
|
Sebaliknya, kita perlu berikan
perhatian kepada semua pelajar yang .
kita kenali dan memerlukan bantuan kita.
|
Ayat kedua
|
Sumbangkan dan bantulah
pelajar-pelajar lain . untuk
meningkatkan prestasi mereka dalam pelajaran.
|
Ayat ketiga
|
Aktiviti yang sering kali
dianjurkan oleh kumpulan pengakap seperti perkhemahan, memerlukan kerjasama . yang erat bagi menjamin tiada
berlakunya sebarang kemalangan sepanjang aktiviti berlangsung.
|
Jadual 14: Kesalahan Tanda Noktah
Secara umum, tanda noktah digunakan
pada akhir ayat dan berfungsi sebagai tanda penamat ayat. Oleh itu, tanda
noktah tidak boleh diletakkan pada tengah-tengah ayat. Ketiga-tiga ayat di atas
dapat dibetulkan dengan menghapuskan titik noktah yang terletak di
tengah-tengah ayat.
Kesalahan 3: Ejaan
Dalam
petikan ini, terdapat tiga perkataan yang mempunyai kesalahan dari segi ejaan. Ketiga-tiga
kesalahan dapat ditunjukkan di dalam ayat berikut. Walau bagaimanapun, ketiga-tiga
kesalahan ini mungkin disebabkan oleh kesilapan semasa menaip petikan. Hal ini
demikian kerana perkataan-perkataan yang salah dieja tidak mempunyai sebarang makna.
Kesalahan Ejaan
|
Ayat betul
|
Namun, harus diingatkan, pergaulan anatara kawan haruslah bersifat
positif dan dapat membantu pelajar dalam menjana kehidupan yang lebih baik.
|
Namun, harus diingatkan, pergaulan antara
kawan haruslah bersifat positif dan dapat membantu pelajar dalam menjana
kehidupan yang lebih baik.
|
Sebaliknya, perpaduan haruslah
diperkembangkan sehingga pelajar meninggalkan sekolah untuk memasuki alam
masyarakat yang lebih luasdan kemudian
diperturunkan kepada generasi yang baharu pula.
|
Sebaliknya, perpaduan haruslah
diperkembangkan sehingga pelajar meninggalkan sekolah untuk memasuki alam
masyarakat yang lebih luas dan kemudian diperturunkan kepada generasi yang
baharu pula.
|
Apabila sesuatu yang cantik seperti mural itu
dihasilkan, bukankan apa yang
dihasilkan juga satu bentuk kejayaan?
|
Apabila sesuatu yang cantik seperti mural itu
dihasilkan, bukankah apa yang
dihasilkan juga satu bentuk kejayaan?
|
Jadual 15: Kesalahan Ejaan
Kesalahan 4: Penggunaan Imbuhan
Terdapat
dua kesalahan imbuhan yang terdapat dalam petikan ini. Penggunaan perkataan
tersebut dalam ayat kurang sesuai untuk menyampaikan makna yang betul.
Kedua-dua ayat yang mempunyai kesalahan imbuhan adalah seperti berikut.
Ayat 1
|
|
Contohnya, jika pelajar mempunyai bakat dalam
bidang lukisan, catan atau mural dan ingin memberikan sumbangan kepada
sekolah dengan menggunakan bakat tersebut, pelajar boleh menawarkan diri
sendiri untuk mencantikkan sekolah dengan melukiskan mural.
|
|
Kesalahan
|
melukiskan
|
Ayat Betul
|
Contohnya,
jika pelajar mempunyai bakat dalam bidang lukisan, catan atau mural dan ingin
memberikan sumbangan kepada sekolah dengan menggunakan bakat tersebut,
pelajar boleh menawarkan diri sendiri untuk mencantikkan sekolah dengan melukis mural.
|
Jadual 16: Kesalahan Imbuhan
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, “melukiskan” memberi maksud membayangkan atau menceritakan. Oleh itu, penggunaan “melukiskan” dalam ayat tersebut adalah salah kerana mural tidak dapat dibayangkan atau diceritakan. Jadi, perkataan “melukiskan” harus ditukar menjadi “melukis” yang membawa maksud membuat gambar dengan menggunakan pensel, cat air, cat minyak dan sebagainya.
Ayat 2
|
|
Apabila para pelajar dapat mempupuk daya perpaduan antara satu
sama lain, maka guru-guru sendiri akan turut menghormati serta lebih berusaha
untuk menjadikan pelajar-pelajar di bawah didikan atau ajarannya lebih
berjaya.
|
|
Kesalahan
|
mempupuk
|
Ayat Betul
|
Apabila para pelajar dapat memupuk daya perpaduan antara satu
sama lain, maka guru-guru sendiri akan turut menghormati serta lebih
berusaha…
|
Jadual 16: Kesalahan Imbuhan
Awalan meN- ialah awalan yang
membentuk kata kerja aktif. Kata dasar yang bermula dengan huruf p, huruf pertama dalam kata dasar itu
akan berubah menjadi bentuk sengau yang sama daerah artikulasinya, iaitu m. Oleh itu, perkataan “mempupuk” harus
ditukar menjadi “memupuk”.
Kesalahan 5: Kata Penegas
Kata
penegas merupakan perkataan yang memberikan penekanan pada bahagian-bahagian
tertentu dalam ayat. Berdasarkan petikan, kata penegas “hanya” dan “sahaja”
digunakan dalam satu ayat. Ayat tersebut adalah seperti berikut:
Ayat
|
|
Kemalangan atau bencana tidak hanya terjadi apabila pelajar keluar
dari sekolah sahaja.
|
|
Ayat Betul
|
Kemalangan atau bencana tidak hanya terjadi apabila pelajar keluar
dari sekolah.
|
Kemalangan atau bencana tidak
terjadi apabila pelajar keluar dari sekolah sahaja.
|
|
Jadual 17: Kesalahan Kata Penegas
Perkataan “hanya”
dan “sahaja” tidak boleh digunakan dalam satu ayat. Dalam satu ayat yang
baik, penggunaan “hanya” dan “sahaja”
tidak digunakan serentak. Sekiranya ayat mempunyai perkataan “hanya”, maka perkataan “sahaja” tidak
harus digunakan kerana dianggap lewah. Jadi, ayat dapat diperbetul dengan
menggugurkan “hanya” atau “sahaja”.
Sebagai
kesimpulannya, terdapat lima jenis kesalahan yang dapat dijumpai dalam petikan “Perpaduan Asas Kejayaan” ini.
Kesalahan-kesalahan ini harus diperbetul untuk menyampaikan maksud yang tepat dengan
menggunakan tatabahasa yang betul.
Analisis yang jelas, tepat, dan senang difahami.
ReplyDeleteTahniah....
Hasil analisis ditulis dalam bentuk yang jelas dan mudah difahami.
ReplyDeleteAnalisis yang jelas.
ReplyDeleteAnalisis yang lengkap dan jelas. Bagus.
ReplyDeleteHasil analisis kesalahan tatabahasa yang lengkap dan tepat. Jenis kesalahan tatabahasa dibahagikan dengan jelas dan teliti. Pembetulan yang dinyatakan meningkatkan kefahaman pembaca.
ReplyDeletePenjelasan yang jelas, memudahkan pembaca untuk memahami kesalahan yang dilakukan oleh penulis petikan.
ReplyDeletehasil analisis yang jelas dan tepat..Syabas!
ReplyDelete